Friday, June 1, 2012

despre viitorii miniştri şi funcţionari publici

Cu toţii ştim cum se predă şi cum se învaţă în şcoli şi universităţi. şi anume aş vrea să atrag atenţia la ambele fenomene.
Se învaţă la universitate, în majoritatea cazurilor, dea #mat.
Se predă la universitate, în majoritatea cazurilor, încă mai dea #mat, de asta probabil şi se învaţă aşa rău.
Acum, unii din aceşti oameni, cu studii superioare, care la univer au învăţat "aşa cum a dictat profesorul", iar la laboratoare şi la examene în mare parte au copiat, au ajuns în diferite instituţii de stat.
Întrebare:
De unde blea să implementeze ei ceva nou şi inovativ dacă ei nu ştiu cum asta se face? De unde să rezolve o problemă dacă ei nu ştiu cum să o abordeze, ci întreprind acţiuni "cosmetice" pentru a ascunde problema şi nu pentru a o soluţiona? De unde să trăim mai bine dacă în procesul de educaţie al generaţiilor care vin nu se schimbă nimic?
În schimb aceşti oameni, cu studii superioare, ştiu să acţioneze ca la univer - copie proiecte, tusesc, iar dacă nu ştiu ceva, se atmazesc, pentru că asta pot şi asta au învăţat la universitate.

PS: sunt şi oameni de treabă care fac lucrurile să meargă, păcat că sunt în minoritate.
PPS: în 5-10 ani, în locul celor care sunt acum în ministere, vor veni acei care acum absolvesc. asta o să fie jăstoca. iar dacă Ministerul Educaţiei (că el ar trebui să vie cu iniţiativa, nu politicienii) nu va întreprinde careva paşi pentru a schimba situaţia cu procesul de educaţie, vom trăi şi mai rău.
PPPS: pe edu.md se poate de citit Raport Activitate Ministerul Educaţiei, 2011, unde chiar pe prima pagină este menţionat unul din obiectivele ME pentru 2011:
"îmbunătăţirea calităţii educaţiei prin trecerea treptată a învăţământului preuniversitar de la principiul academic la cel de pregătire a elevului pentru viaţă;"
asta sună tare cruta, feeric, ingenios, creativ, nemaipomenit, interesant, provocător, surprinzător, remarcabil, excepţional, grandios, genial, răsunător şi încă multe alte cuvinte frumoase, dar în raport (l-am citit pe diagonală), n-am găsit acţiuni concrete care tind să realizeze obiectivul menţionat mai sus, doar statistici.

4 comments:

Anonymous said...

Aha. Pentru ca astia care-s acuma in ministere nu tot de la coada vacii is veniti.

Unknown said...

nu 5-10, dar vreo 15-20 şi sper să vedem miniştri fără studii superioare că nu diploma asta reflectă capacităţile şi calităţile a acestei persoane.

cernomaz said...

se învaţă lucrul din practică / experienţă de lucru

iulian said...

@cernomaz, practica şi experienţa de lucru ar putea fi incorporate direct în sistemul de învăţământ, dar nu să vii la o companie şi să începi a învăţa acolo