azi am citit un articol în care se spune că transportatorii cer un tarif de până la 9 lei la călătoria cu microbuzul.
nu am nimic împotriva majorării taxei pentru o călătorie cu microbuzul... doar în cazul în care se va demonstra cu argumente concrete cauza și logica taxei noi.
business-ul este business și nimeni nu trebuie să fie în pierdere, însă orice schimbare trebuie argumentată, în cazul dat cu cifre concrete.
dacă să facem cel mai simplu calcul pentru care nu trebuie să ai studii superioare, obţinem:
preţul la carburanţi s-a scumpit de la 16.5 lei (aproximativ) până la 17.84 lei, ceea ce constituie 8.12%. respectiv, pentru a face business-ul sustenabil, preţul la o călătorie cu microbuzul ar trebui mărit, sunt de acord, fie şi cu 33% (1 leu), dar nu cu 200% (+6 lei), precum solicită administratorii de rute.
nu sunt expert în economie, dar să facem o analiză mai complexă a situaţiei: să vedem care sunt cifrele concrete care demonstrează că nu trebuie de majorat tarifele. pentru asta să analizăm cheltuielile:
1. combustibil
2. salariu
4. altele
să analizăm cheltuielile acestor puncte pentru 1km de drum parcurs:
1. combustibil. cu câteva zile în urmă s-a majorat prețul la combustibil. acum e 17,84 lei pentru benzina A95 (deși cred că nu toți merg pe A95). să rotunjim în favoarea Administratorilor Rutelor de Microbuze (ARM) până la 17.9 lei. în medie, un microbuz consumă 11-13 litri. rotungim până la 15. acum calculăm 17.9*15=268.5 lei pentru 100 km. respectiv 1km de drum parcurs costă 2.69lei.
2. salariul. să presupunem (nu am informație exactă, dar voi calcula iarăși în favoarea ARM) că salariul unui șofer este de 10,000 lei (aici cred că am rotunjit chiar binișor, dar să fie așa). iarăși să presupunem că într-o lună, în medie, acest șofer face 3,000 km (aici foarte mult depinde de rută, însă aceasta este doar o presupunere). prețul unui km iese în jur de 3.33 lei.
3. alte cheltuieli. aș include uzura autoturismului, însă văzând starea microbuzelor care circulă prin oraș nu mi se ridică mâna să scriu despre uzură. lasă să fie alte cheltuieli care costă 75 bani pentru fiecare km.
să calculăm ce am obținut: 2.69 (combustibil) + 3.33 (salariul) + 0.75 (alte cheltuieli) = 6.77 lei costă 1km de drum parcurs. să rotunjim și această cifră până la 6.8 lei.
acum, ce înseamnă asta? asta înseamnă că la momentul actual, cu preţul călătoriei de 3 lei, primii doi pasageri acoperă investiţiile, iar al treilea pasager la 1km de drum deja aduce un profit de 2.2 lei, iar următorii aduc câte 3 lei deja.
să mai facem o presupunere că la 1 km de drum sunt doar 4 pasageri, care achită în total 12 lei. acum să transformăm tot asta în %:
investiţii: 6.8 lei = 100%
profit 5.2 lei = 76%
asta înseamnă că la fiecare 4 oameni, ARM își acoperă 100% din cheltuieli și suplimentar câștigă încă 76% din suma cheltuită.
iar următorul tabel demonstrează schimbările care au loc la modificarea prețului călătoriei în microbuz:
preț 3 lei (curent) | preț 5 lei | preț 7 lei | preț 9 lei | |
---|---|---|---|---|
câți pasageri sunt necesari pentru a acoperi cheltuielile la 1km | 3 | 2 | 1 | 1 |
câte % constituie profitul de la 4 pasageri după ce s-au acoperit 100% din cheltuieli | 76% | 194% | 312% | 429% |
respectiv, punând prețul de "până la" 9 lei, ARM vrea să-și acopere cheltuielile dintr-un singur pasager la 1km de drum parcurs. apropo, această formulare "până la 9 lei"... parcă suntem la piaţă, dar asta e altă discuţie deja.
cam așa. fiecare își trage concluziile sale. dar să nu uităm că acestea nu sunt date din surse oficiale, ci presupuneri, însă toate presupunerile au fost făcute în favoarea ARM. la fel accept că aceste date ar putea fi absolut eronate și nu corespund realității.
concluzie: nu am nimic împotriva majorării taxei pentru o călătorie cu microbuzul, în cazul în care se demonstrează clar cauza și logica taxei noi.
sursa imagine
14 comments:
Ai absoluta dreptate. Ei fac banii cu sacul.
Pe zi o ruta aduce venit curat aproximativ 400 500 de lei
eu nu inteleg: la tine pasagerii se urca si coboara exact dupa 1km de drum? : ) primii 2 pasageri acopera PRIMUL km de drum, dupa asta vine altul,altul, altul - iar uneori acei primi 10 pasageri stau de la prima statie a ciocanei pana la telecentru, la victoria. treb un calcul si aici, daca tot arunci numere si procente, venituri, costuri si alte totalizari. hai ca se poate!
De acord, trebuie de luat in consideratie si indicatori cum lungimea medie a rutei, kilometri parcursi pe numar de pasageri s.a.
@arc, am menționat că nu am acces la statistica oficială și că datele sunt aproximate, dar așa calcule similare ar trebui să facă oamenii legii pentru a analiza și eventual efectua (sau nu) o schimbare în tarifarea călătoriilor cu microbuzele și să le facă publice, ca oamenii, care plătesc, să vadă că într-adevăr este nevoie de majorarea plății.
@Nicu Ciobanu, de acord. iată acei responsabili și trebuie să se ocupe de asta, eu am grijă să-mi fac responsabilitățile la locul meu de muncă. nu am acces la așa informație, respectiv am încercat să ofer o imagine generală a situației.
cu adevarat....nu s-au luat in calcul toti indicatorii si factorii,dar asta nu scuteste postarea de adevar...
E clar ca buna ziua ca de fapt banii care se fac sunt mai mult ca suficienti pt achitarea cheltuielilor si obtinerea unui profit considerabil..
si as mai avea sa adaug ca pretul de 9 lei care a fost nominalizat curent, nu era in primele noutati...era vorba doar de 5 lei...observind reactia populatiei s-a utilizat un truc psihologic si anume "9 lei"...toti constientizeaza ca concetatenii nostri vor fi gata sa mearga si pe jos/cu troleu/bicicleta...nu si cu microbuzul...iar acum 5 lei plata nu pare acceptabila?!
la fel mi se pare mai mult decit suspecta scumpirea carborantilor dupa aparitia stirilor privind revoltele soferilor de microbuze...trebuia un motiv nu?
@Alina, cu trucul psihologic ai perfectă dreptate
Din surse exacte pot face urmatoarele calcule:
O ruta,X Riscani-Botanica, parcurge 6-7 ture pe zi.
1 tura = 16 km.
16*7= 112 km / zi, cost: 112km cu 16.8 litri. Rotunjim 17 litri.
17*17.9=304.3
In orele de varf depaseste 100 de calatori. Pe zi sunt 2 ore de varf, in care sunt incadrate toate microbuzele.In rest pe ruta, 20-40 calatori minim. Punem o medie de 30.
100*2 + (7-2)*30 = 350
350*3lei = 1050
1050-304.3=745.7 lei/ zi profit
745.7* 27 zile lucratoare (aprox) =20133.9 lei.
Asta e "in cel mai rau caz ipotetic".
Cred ca 3 lei ar fi suficiente, daca s-ar gestiona eficient rutele, fara furturi, mite, si alte chestii birocratice.
Administratorii de rute au pornit zarva, deoarece ei primesc sume fixe lunare de la posesorii de microbuse care circula la ei pe ruta. Asa cum acesta nu e deja un business care ar fi atragator celor care au numai 1 microbus (din astea sunt cei mai multi) ei pleaca de pe ruta. Pentru administratori un microbus plecat este minus in jur de 1800 lei/lunar.
Dar nu se gindeste nimeni, ca la 3 lei au in mediu sa zicem 30 de pasageri/ruta, la 5 lei au sa fie mai putin, la 7 mult mai putini, sa nu fie din punct de vedere financiar aceeasi situatie pentru posesorii de microbuse.
E adevarat sunt o comoditate, ca le gasesti de pe toate strazile practic, dar la sigur au sa piarda din pasageri la distante mici (care si sunt cei mai rentabili pentru ei)
Interesant articol, frumoase comentarii... Multumesc...
Eu, insa, imi pun o alta intrebare: Oare chiar e atat de problematic de a gestiona CU ADEVARAT transportul urban in oras? Cheltuielile si veniturile pot fi estimate si teoretic (exista destule modele matematice), pot fi verificate si practic, ceea ce e si mai simplu... Cea mai tare intrebare este: da pentru ce?
Iulian, daca ai reushit sa-l sensibilizezi pe Chingacguk, inseamna ca articolul e bun :)))
@Chingachguk, mulțumesc de comentariu, dar la sfârșit ai lăsat loc pentru prea multe interpretări a ”pentru ce”, nici nu știu la ce concret te refereai
@SamDorel, mi-a plăcut că el gândește mai global și privește dincolo de fapte :)
de unde ai luat ca creste pina la 9 lei???ai surse gresite....ei cer o majorare pina la 5 lei ....si ceea ca tu faci calcul cu scumpirea benzinei de la 16 la 18 gresesti...ultima data pretul calatoriei a fost schimbat in 2006...si atunci carborantii erau mai josi...asta e 1; 2- pe rute lucreaza oameni simpli...care au si ei o familie si copii de crescut...nu toti soferii sunt automat si stapinii masinilor...si ei fac bani pu stapin,asa numitul"plan"( care difera de la 400-700...asta include cheltuieli pu fisa,reparatii,revizia tehnica si stapinul) ,bani pentru benzina(ceea ce a crescut enorm) si deja restul( sre seara) isi fac lor....este apropo un experiment facut de cei de la autoexpert....unde ei pina la ora 2:00 au facut doar 300 de lei....pay sa calculezi asa sunt zile cind soferii isi fac citeva zeci de lei...si tot is nevoiti sa munceasca pina seara tirziu...unde mai pui ca majoritatea demnitarilor isi baga masini lor rutiere pe ruta si creste concurenta ...deci sarmanii oameni muncesc pentru banuti....iar voi va apucati de fundurile lor mereu...nimeni din voi nu ar sta nici macar o zi in lokul lor...si cu pasageri enervanti...care trintesc usile,te dumnezeesc ca nu le-ai oprit unde vor ... p.s. stiati ca oamenii astia nici macar nu reusesc sa manince linistit????maninka in graba ca tot e pe minute???????? deci mai bine ati face ceva bloguri si ati socoti citi bani smulge guvernul si parlamentul de la voi....majorind tot fara sa dea explicatii....si in lokk sa critici pe cineva asa de acasa...cu fundu pe scaun mai bine ai iesi in piata si ti-ai apara drepturile....de aia si ne fura...ca stim numai sa dam din guri...da nu sa trecem la treaba!!!
Post a Comment