Thursday, October 6, 2011

până când nu face "click"

tot ce-i scris mai jos e aplicabil mai mult ştiinţelor exacte.
___
în mod normal (a se citi "în alte ţări"), învăţarea presupune înţelegerea materialului predat, nu doar zubrirea acestuia pentru următoarea lecţie pentru notă.

aş face o analogie la procesul de înţelegere cu jocul "пятнашки" (nu ştiu cum e în română). este un caz general, dar etapele sunt cam aceleaşi în orice caz, schimbându-se doar durata lor:
în joc în minte
1. iniţial cifrele sunt încurcate şi începi să analizezi poziţia fiecărei cifre 1. ai citit o temă nouă/formulă/principiu, dar încă nu-i înţelegi logica funcţionării

2. începi cu începutul - pui cifra 1 la locul său, apoi 2, apoi 3 ş.a.m.d. 2. împarţi textul în blocuri logice şi analizezi separat fiecare bloc şi legătura dintre ele
3. îţi dai seama de iteraţiile prin care poţi uşor schimba 2 cifre cu locul 3. începi să "uneşti" blocurile între ele, începe să apară sensul
4. practic l-ai strâns, a mai rămas să schimbi doar câteva cifre cu locul şi gata 4. parcă ştii, parcă-i logic, dar nu eşti încrezut în sine. Încerci să faci un exemplu - nu se primeşte
5. încă câteva operaţiuni - ta-da-m!


5. te reîntorci la teorie, mai citeşti o dată luând în consideraţie exemplul şi - *click* - ai înţeles.
Totul s-a aranjat în cap aşa cum cifrele se aranjează în "пятнашки". Cel mai des, "click"-ul este însoţit de un "A-a-a-a-a!" rostit în voce sau în gând. Şi dacă ai înţeles - ap pentru totdeauna, iar dacă n-ai înţeles, atunci până mâine uiţi.
Durata acestui proces depinde de durata etapelor 2,4 şi îndeosebi 3.

Acum, pentru ce toată teoria asta.
Simplu să constat că la universitate, majoritatea profesorilor nu-ţi ajută la etapa 3 să "uneşti" blocurile între ele şi la etapa 4 - să clarifici dubiile pe care le ai.

Da, am scris ceva ce ştiu toţi, dar urmează o postare după aceasta la aceeaşi temă.

sursa imagine

1 comment:

Alex said...

Waa... eu aveam aşa ceva când eram mic...